El projecte

traDDIGITAL, el Tradicionàrius digital

Durant la pandèmia viscuda aquest 2020, hem engegat el projecte Estradivirus, contagi folk contra la pandèmia i el traDDigital, una plataforma de continguts en línia al voltant de la música Folk. L’objectiu del CAT amb la creació d’aquesta proposta durant el confinament era d’una banda, proposar diverses iniciatives i recursos a través de web i xarxes i, de l’altra, no perdre l’impuls del Festival Tradicionàrius com a focus d’interès. El CAT fa un balanç positiu del projecte perquè l’activitat no es va aturar sinó que es va traslladar des de l’espai físic al món digital. Del 13 de març al 26 de juny s’han assolit els objectius proposats: promoció de músics i treballs discogràfics, difusió de composicions sota el confinament, impuls de concerts i activitats en directe, presència als mitjans de comunicació, fidelització i creació de públics, activació del sector de la música a través de plataformes telepresencials... La proposta de l’ Estradivirus estava formada per diversos eixos: Els registres del soterrani Thebasementtapes, Els folk en companyia: Folk&Co, Els Inèdits, Entrena Dansa, Balls de saló – Ball Folk, Les llistes de l’Estradivirus, Els Tradialsofà, Eines i recursos en línia, Aprenem música, propostes per als més petits i Folk als mitjans. Així com també els dos projectes en streaming la TeleRevetlla Folk i la Festa Major de Gràcia Virtual.

Temporalització i públics

La temporització de l’acció cultural Tradicionàrius Digital s’inicia en el moment del tancament del Centre Artesà Tradicionàrius fins l’actualitat. El període comprés des del divendres 13 de març fins al setembre de 2020 ha permès que durant 6 mesos el projecte digital del CAT evolucioni amb una progressió ascendent com a conseqüència de l’increment del consum cultural a través de les xarxes i de la creació de continguts digitals d’autoedició i producció.

L’objectiu principal del TraDDigital va ser publicar diàriament un contingut nou al web durant els 2 mesos de confinament absolut. I posteriorment mantenir, en el període de desconfinament per fases, la continuïtat informativa adaptada a la nova realitat social i sanitària. La carència setmanal del butlletí enviat cada dimecres a través d’una plataforma d’enviaments massius a tots els registres de les diferents llistes de destinataris del CAT, a més a més potenciat a través de les xarxes socials ens va permetre ordenar, a través d’unes seccions fixes, els continguts informatius publicats al web.

Amb aquests objectius tancàvem els 8 Estradivirus que vam enviar des del 18.03.20 fins al 13.05.20 i que vam publicar mentre vam estar tancats a casa a causa de la pandèmia pel Covid-19. Des del dimecres 13.05.20 i fins el 31.07.20 vam començar a publicar sota la capçalera TraDDigital amb l’objectiu de marcar el punt d’inflexió, un abans i un després de l’estat d’alarma.

L’objectiu del Tradicionàrius Digital és mantenir el vincle amb els diferents públics. Un públic fidel a les activitats presencials però no gaire predisposat a participar en iniciatives digitals. És per aquest motiu que vam presentar propostes molt diverses que poguessin crear comunitat i desenvolupar el sentiment de pertinença. El joc bidireccional entre els nostres seguidors va ser la clau perquè la prescripció de l’Estradivirus fos una eina d’èxit per incidir en nous col·lectius i consolidar i retenir els propis.

Canvis i adaptació

El CAT Centre Artesà Tradicionàrius fa un balanç positiu del projecte Estradivirius, perquè l’activitat no es va aturar sinó que es va traslladar des de l’espai físic al món digital. Durant els 56 dies de confinament s’han assolit els objectius proposats: promoció de músics i treballs discogràfics, difusió de composicions sota el confinament, impuls de concerts i activitats en directe, presència als mitjans de comunicació, fidelització i creació de públics, activació del sector de la música a través de plataformes telepresencials...

Després de 6 mesos, encara desconeixem la incidència que les restriccions físiques (socials) tindran en la nostra organització. La nostra capacitat d’adaptació serà l’actiu de l’entitat davant de la nova realitat. També tenim present que els que ens dediquem a l’organització d’activitats presencials col·lectives patirem restriccions sense un calendari massa clar. Però les eines més valuoses seran la creativitat, la imaginació, la capacitat de crear models de comunitat digital i presencial, sincronitzar la participació dels públics amb els artistes i un temps per aprendre a moure’ns en la nova Cultura en digital.

El canvi principal de la nostra activitat és un canvi de concepte i mentalitat. Prendre consciencia del món digital és l’acceptació del nou paradigma per avaluar quines són les principals oportunitats i quins són els reptes. Si abans s’introduïa com un factor experimental ara n’és una necessitat. Els dubtes conceptuals de com la cultura popular pot traslladar-se a digital per la càrrega de presencialitat de les tradicions és una de les finestres per explorar. Les darreres propostes híbrides molt més divulgatives ens permeten arribar a molta més gent però alhora són una barrera d’accés per determinats sectors de la població.

La (tele)Revetlla de Sant Joan i la Festa Major de Gràcia virtual han estat dos experiències de com traslladar el món presencial al telepresencial amb l’enregistrament previ dels concerts que posteriorment s’emetran en streaming a través dels canals de Youtube de les entitats. El resultat ha esta molt satisfactori per les més de 1.500 visualitzacions, pel suport de les entitats i organitzacions a la proposta festiva i pel l’impacte comunicatiu (entre d’altres, el telenotícies migdia a TV3 a l’endemà).
Un segon canvi té a veure entre món tecnològic vs el món creatiu. Hem de fer un esforç perquè els dos llenguatges s’entenguin i acceptar el repte de ser imaginatius. Durant la pandèmia hem constatat que la cultura ha tingut un paper molt important, ha estat un gran suport per passar aquest temps confinat. La clau de la resistència ha estat aprofitar per fer a casa tot allò que habitualment no tenim temps de fer i intercanviar-nos idees, propostes i continguts de tota mena (lectures, cinema, música, arts...) a través de les xarxes telemàtiques. Ens hem adonat que el format no és l’ideal perquè la socialització i la cultura en viu té molt a veure amb el consum cultural. Continuar fent possible l’Estradivirus, malgrat les limitacions evidents, ha estat l’objectiu prioritari de l’equip de comunicació del CAT i destaquem l’agraïment, per la complicitat, a tots els músics que des de casa van continuar fent la seva feina i la van compartir amb tothom.

Impacte cultural, social i educatiu de l'acció cultural

L’oportunitat de connectar amb gent de tot el territori ha estat clau per valorar l’impacte de l’Estradivirus, Tradicionàrius Digital com a comunitat virtual del CAT Centre Artesà Tradicionàrius. El fet de presentar continguts atemporals ens ha permès fidelitzar als seguidors però també obrir-nos a nous públics. Per la qual cosa ha estat una bona experiència. Hem incorporat 1.700 seguidors nous a les xarxes socials (Instagram, Facebook i Twitter) i actualment comptem amb un total de 14.700 persones que ens segueixen en línia. Aquestes noves incorporacions segueixen creixent dia a dia.

L’Estradivirus, Tradicionàrius Digital ha estat una plataforma de continguts folk en línia des del 18 de març fins al 13 de maig 2020. Els indicadors durant aquest període i en aquest interval de temps són les xifres que presentem a continuació.
Els 8 Estradivirus en xifres:
6 Tarantel·les contra la pandèmia
33 Noms a Folk en companyia
165 temes recomanats per Folk&Co
51 Dies d’Els registres del soterrani
231 Temes de referència del món del folk als Thebasementtapes
33 Lives de Tradialsofà
52 Post de Quico el Cèlio - Arturo Gaya
40 temes de balls de saló: els xotis i les masurca de la plaça al saló de casa
52 Showvenir Orquestra de Pepino Pascual
50 Dies de Grallers als balcons
58 Entrevistes de Virus Popular + 2 premis als Vermuts pandèmics
6 Escoles de música explicant com aprendre música en línia
2 Propostes per als més petits
12 Descobertes als INèDITS
14 Recomanacions de llibres de Tradillibreria
300 Cançons que formen la banda sonora de l’Estradivirus a l’Spotify
1.400 Visualitzacions del #Bellaciaochallenge
1.700 Seguidors més a la comunitat de xarxes
5.212 Lectures dels butlletins de l’Estradivirus
14.094 Pàgines visitades a tradicionarius.cat
14.700 Persones en xarxa a Facebook, Instagram i Twitter

Creativitat i innovació de l'acció cultural

En un determinat moment farem el balanç de danys i l’inventari de les pèrdues que haurem de recuperar. També de certes oportunitats dins la contingència general. Com per exemple, el desplegament dels sistemes de comunicació que ja teníem però no havíem desenvolupat del tot. Som conscients també que d’aquesta malaurada circumstància hem de treure’n alguns aprenentatges que ens han de fer millorar.

Des del CAT considerem innovadors la manera de com abordem els projectes de cultura digital i n’hem destacat quatre punts rellevants:
Aturar-nos per no fer les coses per impuls i a la babalà.
Observar altres projectes no propers ni del nostre sector per garantir una mirada àmplia.
Estudiar l’estratègia per implementar les accions digitals. És important segmentar i conèixer la comunitat que tenim davant i que els hi aportem de nou.
Repensar les propostes perquè siguin bidireccionals en la cultura en digital.

La innovació és la creació de 3 nous espais web que complementen la web del Tradicionàrius: Els Tallers del CAT, L’Escola Folk del Pirineu i traDDigital, que són molt clares i senzilles de navegar. La creativitat són les propostes de continuïtat informativa, que consoliden la línia editorial del traDDigital, com Els registres del soterrani, Folk&Co, les llistes d’Spotify i Entrena Dansa.

En definitiva el repte a partir d’ara serà escoltar que volen i necessiten els i les músics, com conciliem els projectes presencials i digitals i com podem recuperar emocionalment la cultura en un entorn de restriccions socials i mesures sanitàries.